Alles wat je moet weten over het vervangen van je distributieriem

Een distributieriem is een cruciaal onderdeel van de motor van een voertuig. Als dit onderdeel versleten of beschadigd is, kan dit leiden tot ernstige schade aan de motor. In het ergste geval kan het zelfs leiden tot totale uitval van het voertuig! Om deze reden is het vervangen van de distributieriem van groot belang. Hoe beter je dit onderdeel onderhoudt, hoe langer je voertuig meegaat. Wij lichten graag toe wat je moet weten over je distributieriem en het vervangen hiervan.

Wat doet een distributieriem nou eigenlijk?

De functie van de distributieriem is cruciaal voor de motor van een voertuig. Het is een getande riem gemaakt van kunststof. De krukas van de motor drijft met behulp van de distributieriem de bovenliggende nokkenas aan. Soms wordt tegelijkertijd ook de dieselinspuitpomp aangedreven. Dit verschilt per merk en model. Zonder distributieriem (of -ketting) zal jouw auto niet vooruit gaan.

Het verschil tussen een distributieriem en -ketting

Steeds meer auto’s worden uitgerust met een distributieketting. Een distributieketting wordt gemaakt van gehard staal. Qua uiterlijk lijkt dit een beetje op een fietsketting. Een distributieketting is onderhoudsarm of -vrij en hoeft niet periodiek vernieuwd te worden. Dat betekent niet dat ze nooit kapot kunnen gaan. Ook maakt deze optie meer geluid dan een distributieriem. Het principe blijft echter hetzelfde, een distributieketting zorgt voor de aandrijving van de auto.

Hoe vaak vervang je de distributieriem?

De frequentie voor het vervangen van de distributieriem varieert van het merk en model van het voertuig. Over het algemeen wordt aanbevolen om deze elke 60.000 tot 120.000 kilometer te vervangen. Het is raadzaam om de aanbevelingen van de fabrikant te raadplegen. Zo weet je zeker dat je de distributieriem vervangt op de juiste tijd. Gebruik hiervoor het instructieboekje dat je bij je auto hebt gekregen.

Herken de tekenen

Er zijn een aantal tekenen die aangeven dat je distributieriem toe is aan vervanging. Het meest herkenbare signaal is een rammelend of tikkend geluid in de buurt van de motor. Dit geluid wordt veroorzaakt door de distributieriem die los of versleten is. De riem kan dan niet meer de juiste spanning behouden. Een ander teken is wanneer de motor onregelmatig loopt of stottert. Vooral bij lage toeren. Ook wanneer je voertuig moeilijker start dan normaal kan dit een teken zijn.

De kosten

Het laten vervangen van de distributieriem is echt specialistenwerk. Laat deze taak daarom ook altijd over aan een automonteur. De kosten om dit te laten doen hangt af van het merk en type auto. Bij sommige auto’s moeten tegelijkertijd extra onderdelen vervangen worden. Dat maakt het vervangen van de distributieriem wat duurder. De prijs kan uiteenlopen van zo’n 300 tot wel 1.000 euro.

Onderhoud je auto goed

Regelmatig onderhoud zorgt ervoor dat jouw auto in goede conditie blijft. Dit geldt niet alleen voor de distributieriem. Je wilt namelijk zo lang mogelijk plezier hebben van jouw auto. Plan voor auto onderhoud een afspraak in bij een specialist, zoals Bochane. Hier ben je aan het juiste adres voor onderhoud aan alle merken en modellen.

Door Tom Cosyns